LEIKIT

Lämmittelyleikkejä

Ääni-ideoita piirissä

Soundring

Formula

Kissa ja koira

Käsi- tai jalkaläpsy

Wish-bäng-boing

Laululeikit

Tutut yhteislaulut

Ihmisurku

Äänikentät

Äänimaailmat

Liike ja ääni piirissä

Korvan harjoittaminen äänenavauksessa

Siansaksasanat

Kaikki liikkuvat

Äänten keksiminen

Nimen kirjoittaminen

Jonot

Vitsit välipaloiksi

Lomakuulumisrytmiharjoitus, 2-3-taso

Keksimisharjoitus, 2-taso

 

 

Ääni-ideoita piirissä: Opettaja lähettää erilaisia ääni-ideoita (liukuja, äänipomppuja, tärinöitä jne) piirissä eteenpäin. Jokainen oppilas yhtyy vuorotellen edelliseen ääneen ja jatkaa sitä kunnes kuulee vierustoveriltaan uuden piirissä etenevän äänen. Myös oppilaat voivat toimia keksijöinä. Näin voidaan harjoitella jossain ryhmissä myös helppoja stemmoja.

Soundring: Lähetetään piirissä istuen rytmiviestejä aina seuraavalle eteenpäin ja tehdään edellistä rytmiä niin kauan kunnes tulee uusi viesti. Ensin voidaan tehdä rytmejä käsillä ja jaloilla, sitten pelkästään suulla, sitten melodianpätkillä. Opettaja lähettää ensin viestejä, sitten oppilaat lähettävat vuorotellen omansa.

Formula: Seisotaan tai istutaan piirissä, laitetaan formulaääni kiertämään ("niuu") piirissä mahdollisimman nopeasti ja saumattomasti. Keksitään lisätoimintoja, mm. jarrutus, suunnan vaihto, ym.

Kissa ja koira: Muunnelma edellisestä leikistä, nyt kaksi lähtöääntä; koira ("vuh") yrittää saada ensin lähteneen kissan ("miau") kiinni.

Käsi- tai jalkaläpsy: Laitetaan piirissä tuoleilla istuen jalat vierekkäisten kanssa ristiin tai lattialla istuen kädet ristiin ja läpsytetään lattiaan jalkoja/käsiä järjestyksessä eteenpäin. Kaksi läpsäytystä vaihtaa suunnan, kolme hyppää yhden jalan/käden yli.

Wish-bäng-boing: Reaktioleikki piirissä seisten. Wish eli käsien heilautus kuljettaa viestiä eteenpäin, boing eli käsien nosto kääntää suunnan ja bäng eli osoittaminen siirtää uuteen paikkaan piirissä. Pelin sujuessa voidaan tehdä pudotuspelinä, eli virheestä joutuu pois piiristä.

Laululeikit: Naapurin täti, Undulaatti, Laurenzia ym.

Tutut yhteislaulut: lämmittelyksi lauluja, joihin kaikki voivat osallistua (vanhemmille opiskelijoille, aikuisille). Lisäksi voi tehdä vaikka kehorytmiostinatoja.

Ihmisurku: Seisotaan ringissä selät kohti keskustaa. Yksi on keskellä. Jokainen ringissä valitsee yhden äänen (esim. pentatonisesta asteikosta), jota laulaa niin kauan kunnes saa muun ohjeen. Keskellä olija soittaa tätä ihmisurkua niin, että ringissä seisojaa päähän koskettamalla tämän laulama ääni nousee sävelaskelella, selkään koskettaessa laskee, oikeasta olkapäästä voimistuu ja vasemmasta hiljenee.

Äänikentät: Ollaan ringissä silmät kiinni, jokainen tekee jotain ääntä; laulaa, mumisee, sihisee yms. Voidaan sopia jokin lähtökohta (tunnetila, tapahtumapaikka tms.), harjoitus voidaan tehdä ilman sykettä tai sykkeen kanssa, harjoitella reagointia muiden tekemiin ääniin jne. Kuunnellaan ja muunnellaan, opettaja antaa ohjeita (vanhemmat opiskelijat).

Äänimaailmat: Mietitään jotain äänekästä ympäristöä (tori, huvipuisto, liikenneruuhka) ja tehdään omalla äänellä/keholla tai soittimilla sinne sopivia ääniä. Voidaan kehitellä pieni tarina, jossa äänimaailmaa muutetaan tapahtumien

Liike ja ääni piirissä: Liike ja siihen sopiva ääni etenee piirissä ja kuka tahansa saa muuttaa niitä omalla vuorollaan.

Korvan harjoittaminen äänenavauksessa: Oppilaat lauloivat saman melodia alaspäin, jonka opettaja ensin lauloi ylöspäin (aluksi esim. kolmisoinnuilla).
-> opettaja soittaa vain lähtöäänen, oppilaat kuvittelevat soinnun melodian ylöspäin ja laulavat sen ääneen alaspäin.

Siansaksasanat: Tuttu laulu (Jaakko kulta, joku tunnin aiheeseen sopiva laulu tms.) lauletaan omilla siansaksasanoilla.

Kaikki liikkuvat: Kaikki liikkuvat tilassa ja pysähtyvät, kun yksi (kuka tahansa) pysähtyy. Liikkeelle lähdetään taas kun yksi (kuka tahansa) lähtee liikkeelle. Jotkut ryhmät vaihtoivat liikkumistapaa leikin edetessä. Joissain ryhmissä liikkeeseen liitettiin myös ääni.

Äänten keksiminen: Oppilaat ovat piirissä silmät kiinni mahdollisimman lähekkäin (olkapäät toisissaan kiinni). Opettaja kulkee hiljaa piirin ulkopuolella ja kosketti yhtä oppilasta selkään. Kyseinen oppilas alkaa äännellä keksimällään tavalla ja muut matkivat häntä. Kun opettaja koskettaa toista oppilasta selkää, tämä keksii uuden ääntelytavan, johon muut vaihtavat ääntelynsä kun ovat tajunneet äänen muuttuneen.

Nimen kirjoittaminen: Oma nimi, musiikkitermi tms. kirjoitetaan niin isolla kaunokirjoituksella ilmaan, kuin mahdollista (varvistelusta alas maahan asti). Vaikka sana etenee, oppilaan ei tarvitse liikkua horisontaalisesti, vaan hänen edessään etenee kuvitteellinen paperi.

Jonot
Järjestäydytään jonoon aakkosjärjestyksessä etunimen alkukirjaimen perusteella. Sama tehdään sukunimen alkukirjaimen, syntymäkuukauden, kotitalon kadunnumeron, kengännumeron tms. perusteella. Isossa ryhmässä voidaan pitää myös kahden joukkueen nopeuskilpailu.

Vitsit välipaloiksi: Oppilaat piristyvät ja ilostuvat, jos aina asiasta toiseen siirtyessäsi luet vitsin esimerkiksi jostain koululaisvitsikokoelmasta.

Lomakuulumisrytmiharjoitus, 2-3-taso

Harjoituksessa kerrotaan lomakuulumiset ja samalla palautetaan mieliin 6/8-tahtiosoitus. Ensiksi harjoitellaan kehorytmi, jossa on syke jaloissa ja 8-osilla tehdään taputus rinta rinta reisi reisi reisi. Kun ostinato sujuu, opettaja kysyy rytmissä: "Mitä teit sä lomalla Hanne" ja Hanne vastasi rytmissä vaikka: "Lomailin ja laiskottelin, söin ja join ja ulkoilinkin". Opettaja tekee ensin muutaman esimerkin malliksi ja lähtee sitten kysymään vuorotellen jokaiselta oppilaalta kuulumisia. Lopuksi opettaja voi kysyä, missä tahtiosoituksessa harjoitus oli.

 

Keksimisharjoitus, 2-taso

Farandole-kappaleen äänite löytyy Musiikin aika 5-6 levyltä. Musiikin soidessa tehdään piirissä solo-tutti kaikuliikkeitä seuraavasti: Opettaja tekee 8 iskun mittaisia liikesarjoja, jotka oppilaat toistavat. Musiikissa tulee aina kahden sarjan jälkeen väliin 4 rummuniskua, joiden aikana taputetaan käsiä yhteen. Kun musiikin rakenne on selvillä, soolovuoro vaihtuu oppilaalta oppilaalle. Tehtävän jälkeen voidaan miettiä, miltä ajalta musiikki on, mitä soittimia levyllä kuuluu ja mikä on musiikin tahtiosoitus. Melodia sopii kirjoitusharjoitukseksi (nuotti Musiikin aika 5-6 kirja s.128)